Även om du arbetar lokalt ska du alltid ha en företagssajt. Majoriteten av alla som söker efter ett företag börjar med att söka på nätet för att se utbudet. Andra kanske söker direkt på ditt företagsnamn för att få mer information om din firma. Om du inte finns på Google, finns du inte och riskerar att förlora kunder till dina konkurrenter.

Kontakt och karta

Dina kontaktuppgifter ska finnas med på alla sidor. Det är inte alltid som en sökning på nätet leder direkt till din startsida. Du kan också använda Google för att få en interaktiv karta på sajten som visar din besöksadress. Skriv in adress, telefonnummer och mail längst ned på sajten i sajtfoten så kommer informationen att följa med på alla sajter. Det kan också vara bra med ett kontaktformulär som kunderna kan fylla i.

Fotografier

Du sysslar med ett hantverk, dina kunder vill att du ska skapa något åt dem. De vill gärna veta vad de får för tiden och pengarna. Du behöver alltså bilder på sajten som visar dina tidigare arbeten hos kunder. Äger du ett större företag med flera anställda ska du med fördel ha en personallandningssida med porträttfotografier på alla anställda. Sök efter lokala fotografer som sysslar med porträtt. Exempelvis kan du leta efter en fotograf i Göteborg och få många resultat, då är det bäst att läsa och se vilka inriktningar de har. Du vill ha någon som är duktig på porträtt, inte naturbilder.

Utseende

Håll sajten ljus och stilren, det är lättare för nybörjare i sajtbygge att åstadkomma än mörkt, balanserade sajter med många funktioner. Med en programvara som WordPress kan du enkelt göra ändringar, pyssla med designen och lägga till texter. Det krävs ingen programmering. Den här sajten är byggd i WordPress!